Locatie: Vakcollege Thamen
Tijdstip: 13.00 uur – 17.00 uur
Doelgroep: Startend (co)mentoren
Omschrijving:
In de eerste jaren van je docentenloopbaan is het heel gebruikelijk dat je ook mentor wordt. Een mooie rol waarin je veel kunt betekenen voor je leerlingen, collega’s en schoolorganisatie. De rol van docent kwam tijdens je opleiding en in stages uitgebreid aan de orde, de rol van mentor is in die periode vaak wat onderbelicht geweest. In de mentorentraining voor starters, zoomen we in op de rol van de mentor. Welk type mentor zou je willen zijn? Hoe kan je invulling geven aan deze rol en hoe stel je je effectief op? Soms voelt het fijn, of logisch om vanuit een eerste gevoel op een ingewikkelde situatie te reageren. Toch goed om te realiseren dat je altijd kunt kiezen hoe je reageert en welk effect je op de langere termijn daarmee wilt realiseren. Ook het contact met ouders intensiveert als je mentor wordt. Hoe geef je dat invulling? Hoe handel je als jouw groep geen ‘klontje’ wordt? En, hoe bespreek je je mentorleerlingen effectief met je collega’s? Samen met peers en twee enthousiaste, bekwame en als mentor ervaren trainers, duik je in bovenstaande vragen. Om de training goed aan te laten sluiten op de eigen mentorpraktijk, neem je tussen de bijeenkomsten kleine oefeningen mee naar je leerlingen en andersom ervaringen naar de bijeenkomsten. De bijeenkomsten hebben naast theorie, veel ruimte voor afwisseling en oefening. Soms moet je even stilstaan bij je eigen handelen, voordat je weer verder kunt met je eigen ontwikkeling.
Opbouw bijeenkomsten: Bijeenkomst 1: Mijn mentoraat – 25 februari 2025 |
Bijeenkomst 2: Mijngroep – 14 maart 2025 |
Bijeenkomst 3: Mijn uitdaging – 4 april 2025 |